Cradle Mountain: iconische berg, schilderachtige meren en wombats

Cradle Mountain bezoeken

13 november - 14 november 2023

Vlag australie

Cradle Mountain | Tasmanië | Australië

Camper icoon

Apollo Euro Tourer

Campground Vale of Belvoir

Dagplanning Cradle Mountain

Na Hobart, Port Arthur en Bay of Fires vervolgen we onze camperrondreis door Tasmanië naar Cradle Mountain. Een rit van slechts twee uur vanuit Launceston, toch komen we in een heel andere wereld terecht. Cradle Mountain is het ruigste natuurgebied van het eiland en voor velen het hoogtepunt van een rondreis door Tasmanië. We komen hier om te hiken en om wombats te spotten! Dit kan namelijk op weinig plekken zo goed als hier.

Deloraine

Na onze middag in Cataract Gorge Reserve slapen we op een camping net buiten Launceston. De volgende dag rijden we naar het Cradle Mountain National Park, een rit van twee uur. Halverwege stoppen we bij het schilderachtige plaatsje Deloraine. We hadden eerder tijdens de roadtrip van Perth naar Adelaide al goede verhalen gehoord van Australiërs over dit plaatsje dat uit nog geen 3.000 inwoners bestaat. Het is een vredig dorp met een pittoresk straatbeeld in een prachtige, natuurlijke omgeving, gelegen aan de Meander River in het binnenland van Tasmanië.

Dove Lake Circuit

Dove Lake circuit

Het Cradle Mountain National Park is officieel world heritage gebied waar je veel uiteenlopende hikes kunt doen. Je vindt hier (krater)meren, watervallen, regenwoud, open vlaktes, bergen en veel wildlife in de vorm van o.a. wombats, wallaby’s, possums en zelfs de zeldzame en bedreigde Tasmaanse duivel. Het is kortom het ruige natuurgebied van Tasmanië waar je altijd naartoe moet tijdens een roadtrip. Er is voor ieder wat wils qua walking trails

Wij doen de meest populaire wandeling rondom het prachtige Dove Lake. Dit is 6 km lang en heeft niet zoveel hoogteverschil. Vanwege de afstand en het parcours is deze hike voor een breed publiek goed te doen. We lopen de aanbevolen route met de klok mee die begint met een 2 km lange boardwalk die leidt naar de voet van Cradle Mountain. Dit is met 1.545 meter net niet de hoogste berg van het eiland, maar is vanwege de vorm en de prachtige locatie aan het meer wel veruit de meest bekende. Hierdoor is deze berg uitgegroeid tot het icoon van Tasmanië. We voltooien de wandeling om het Dove Lake netjes binnen 2,5 uur en zijn zo ruim op tijd voor de laatste shuttlebus die hikers aan het einde van de dag terugbrengt naar het visitor center.

Dove Lake
Dove Lake Tasmanie

Zoals overal in Australië is ook dit nationaal park weer geweldig georganiseerd voor toeristen. Er is een grote parkeerplaats bij het bezoekerscentrum (inclusief wc’s, shop en drinkwaterpunt) en vanuit hier moet je een shuttlebus nemen die je verder het natuurpark in brengt. Er zijn vier verschillende haltes waar je kunt uitstappen om korte of langere hikes te doen. Dove Lake is de laatste halte en daar vertrekt de laatste bus om half 6 ‘s middags. Door deze opzet hoef je als bezoeker zelf niet te rijden door het park met smalle wegen. De shuttlebus is gratis, om toegang tot het park in te krijgen moet je -zoals wij- een Tasmanië park pas hebben of losse toegang kopen.

Dove Lake Cradle Mountain

Wildkamperen tussen de wallaby’s en wombats

We kiezen ervoor om na het voltooien van het Dove Lake Circuit wild te kamperen in de buurt van het Cradle Mountain National Park. Helaas is er weinig aanbod. Zo staan er geen campingplekken op CamperMate, maar de vrouw achter de balie bij het Cradle Mountain Visitor Center tipte ons ‘’Campground Vale of Belvoir’’ als gratis overnachtingsplek. Het blijkt inderdaad vlakbij en gratis, alleen komen we er ter plekke achter dat de weg ernaartoe over een onwijs hobbelig pad gaat. Diepe kuilen, smalle paden, modder, greppels en losse stenen moeten we 3,5 km lang overwinnen om bij de campingplek te komen. Dat had de mevrouw van het informatiecentrum er niet bij verteld. Anderzijds, andere opties hadden we toch niet.

We moeten stapvoets rijden en doen er daarom bijna een half uur over om de kampeerlocatie te bereiken. We hebben overwogen om onderweg terug te keren, maar we zijn blij dat we dit niet gedaan hebben. Samen met nog twee andere voertuigen hebben we doorgezet en bereiken we al stapvoetsrijdend de wildkampeer locatie die ronduit geweldig is. We staan midden in een uitgestrekte vallei met veel wildlife. Overal hupsen wallaby’s rond en we zagen onderweg zelfs al een wombat de ‘’weg’’ oversteken. We staan net op het kampeerterrein als er ook een wombat dichtbij de camper komt, de eerste keer dat we die van dichtbij zien!

Wat een schattig, mollig, klein bruin beertje dat feitelijk een buideldier is. Ze zien er heel onschuldig uit. Het graaft en beweegt lomp en traag op vier poten. Ze hebben een gedrongen lichaam, een korte staart en zijn bedekt met een dikke vacht. Wombats leven voornamelijk in holen die ze zelf graven met hun sterke klauwen. Het zijn herbivoren en voeden zich vooral met gras en wortels. Wombats zijn 's nachts actief en staan bekend om hun krachtige graafwerk. Je vindt wombats enkel in Australië waarbij ze het meest voorkomen in Zuidoost-Australië en Tasmanië.

We ervaren met de verrekijker in de hand wederom een live natuursafari vanuit onze camper. Hier overnachten is nu al de moeite waard! Het wordt hier wel enorm koud in de avond, de temperatuur buiten zakt tot net boven het vriespunt en de camper isoleert nauwelijks. We verblijven immers nog op behoorlijke hoogte in de buurt van de ingang van het Cradle Mountain berggebied. Het waait ‘s nachts ook keihard waardoor de camper alle kanten op beweegt. Faciliteiten zijn er niet, maar die hebben we met onze self-contained camper ook niet nodig. Het is een bijzonder idee dat we hier enkel met nog een paar andere kampeerders totaal afgelegen in dit verlaten natuurgebied staan op een magisch eiland aan de andere kant van de wereld. Midden in een vallei ingeklemd tussen de bergen en vergezeld door talloze Australische dieren. Het voelt allemaal plotseling heel surrealistisch aan. Een unieke ervaring die ons voor altijd bij zal blijven.

Regenwoud Cradle Mountain

Korte hikes in Cradle Mountain

We hebben ook voor onze Tasmanië rondreis één uitloopdag ingeroosterd zodat we ons verblijf op één bestemming kunnen verlengen wanneer we daar toch graag iets langer willen blijven. We zijn het erover eens dat Cradle Mountain de plek is waar we extra tijd willen doorbrengen. Hier zijn immers zoveel leuke hikes te doen en het weer is ook vandaag weer top met 12-14 graden en zon. We overwegen om weer een drie uur durende hike te doen, dit keer de Crater Lake Walk, maar kiezen uiteindelijk toch om een paar kortere wandelingen door het natuurgebied te maken.

We starten met een bezoek aan het ‘’Interpretation Centre & Ranger Station’’ waar we leren over de vegetatie, fauna, geologie en geschiedenis van dit national park. Het is een beetje verouderd en weggestopt, omdat het gebouw niet bij het bezoekerscentrum bij de ingang zit. Het bevindt zich op een rustige locatie en is alleen te bereiken door bij een speciale halte uit te stappen. Hierdoor wordt dit naar ons idee door weinig mensen bezocht. Vanaf hier doen we twee short walks naar de Pencil Pine Falls en Knyvet Falls. De parcours bestaan uit boardwalks door dicht regenwoud met veel mos. Het is een prachtige groene omgeving!

Pencil Pine Falls
Knyvet Falls

Wombats bij Ronny Creek

Het hoogtepunt van de dag breekt aan wanneer we de shuttlebus uitstappen bij de halte “Ronny Creek”. Vanaf hier start namelijk de één uur durende hike naar Dove Lake waarbij je het eerste stuk loopt langs grasvelden waar veel wombats leven. Sowieso is Cradle Mountain een groot leefgebied van de wombats, maar bij Ronny Creek komen ze in het national park bovengemiddeld veel voor. Hoewel ook dit dieren zijn die in de avond en nacht actiever zijn, komen we er toch nog een aantal wombats tegen. Zelfs dichtbij het pad, super leuk! Gister zagen we er al één verder op de weg en eentje dichterbij de campground, maar nu zien we er veel meer.

Veel wandelaars keren na het zien van de eerste wombats direct weer terug, maar wij besluiten de trail helemaal af te lopen. Het parcours brengt ons door kleurrijke en uitgestrekte grasvelden, langs het Lilla Lake waarna we eindigen bij het Dove Lake waar we weer een klein stukje hetzelfde pad lopen als een dag eerder tijdens het Dove Lake Circuit.

Wombat Ronny Creek

Ronny Creek
Uitzicht Cradle Mountain

Conclusie Cradle Mountain

Het prachtige dak van Tasmanië

Tasmanië is een veelzijdig eiland met wonderschone natuur waarvan Cradle Mountain het dak vormt. De 1.545 meter hoge piek van Cradle Mountain is één van de iconen van Tasmanië vanwege de kenmerkende grillige berghelling en de schitterende locatie naast (krater)meren in een aansprekend natuurpark vol met wildlife. Uitdagende hikes maken? Schilderachtige landschappen bewonderen? Wombats spotten? In het Cradle Mountain National Park kan het allemaal. Het is een niet te onderschatten ruig natuurgebied, maar op een goede dag is het de hemel op aarde. Het is zonder meer één van de pareltjes van Tasmanië.

5 sterren

✅ Cradle Mountain is dé beste plek op Tasmanië en misschien wel van Australië om wombats in het wild te spotten

✅ Het is een ruig natuurgebied met mooie bergen, schilderachtige meren en genoeg wandelpaden. Het is een perfecte plek om te eenvoudige en uitdagende hikes te doen.

⁠⁠⁠⁠ Cradle Mountain is de koudste plek van Tasmanië waar het tevens vaak hard waait. Wij hadden geluk met goed weer, maar toch koelt het ’s nachts sterk af. Nergens hebben we het in de camper zo koud gehad als hier. Daarom is het af te raden om Cradle Mountain in de winterperiode te bezoeken.

⁠⁠⁠⁠ Rondom Cradle Mountain zijn er weinig campinglocaties beschikbaar. Hierdoor is het Discovery Park vlakbij de ingang van het Cradle Mountain National Park erg duur en het aanbod aan wildkampeer locaties in de regio is gering.