Great Ocean Road: in 3 dagen langs alle highlights

Great Ocean Road

Na een lange roadtrip van Perth naar Adelaide, Kangaroo Island en een rondreis door Tasmanië begint met de Great Ocean Road het volgende hoofdstuk van onze reis door Zuid-Australië. Vanwege de Twaalf Apostelen en de vele andere indrukwekkende uitzichten is de Great Ocean Road de crème de la crème van de Australische zuidkust. Wij trekken drie dagen uit om ’s werelds beroemdste kustweg te rijden.

17 november - 20 november 2023

Auto icoon

MG 3

Dagplanning Great Ocean Road

Dag 1 Great Ocean Road: Melbourne - Apollo Bay

Na een korte vlucht van Hobart naar Melbourne kan de eerste dag van onze Great Ocean Road avontuur beginnen. Na 1 uur en 15 minuten vliegen, komen we aan in de hoofdstad van de Australische deelstaat Victoria van waar we zullen vertrekken. We halen onze huurauto op bij autoverhuurbedrijf Alpha bij het vliegveld van Melbourne. Dit is voor ons een onbekende partij, maar het was de goedkoopste en de service blijkt prima te zijn. De eerste etappe is van Melbourne naar Apollo Bay waar we achtereenvolgens stoppen bij Memorial Arch At Eastern View, Erskin Falls, Teddy’s Lookout, Sheoak Falls, Mount Defiance Lookout, Kenneth River om te eindigen bij het plaatsje Apollo Bay.

Memorial Arch At Eastern View

Memorial Arch at Eastern view

Vanaf Melbourne is het 1 uur en 45 minuten rijden naar Memorial Arch At Eastern View dat het officiële begin is van de Great Ocean Road. De Memorial Arch is een gedenkteken gebouwd ter ere van de soldaten die na de Eerste Wereldoorlog werkten aan de constructie van de Great Ocean Road. Deze weg, die werd aangelegd tussen 1919 en 1932, diende als een werkgelegenheidsproject voor terugkerende soldaten. De oorspronkelijke boog werd in 1939 voltooid, maar door de jaren heen is het monument verschillende keren herbouwd en gerenoveerd, onder andere door stormschade en om de weg te verbreden.

De huidige boog werd in 1973 gebouwd. Het is een populaire stopplaats voor toeristen om te stoppen en een foto te maken. Het staat symbool voor de start van Great Ocean Road. Feitelijk is de Great Ocean Road het grootste oorlogsmonument ter wereld, omdat het werd gezien als een manier om werk te verschaffen aan de terugkerende soldaten en hen te helpen met de re-integratie in de samenleving.

Watervallen en uitzichtpunten

Na Memorial Arch At Eastern View is het een stukje rijden naar een gebied waar veel bezienswaardigheden bij elkaar zitten. De meest prominente is de Erskine Falls waar we als eerste naartoe rijden. Dit is een indrukwekkende waterval die verstopt zit in de bossen. Het is van boven te bewonderen nabij de parkeerplaats en er is een steil stenen wandelpad naar beneden dat gesloten is vanwege beschadigingen. Veel mensen lopen echter gewoon door en Max besluit dit ook te doen en bekijkt de waterval van beneden.

Bij Teddy’s Lookout genieten we van vrij uitzicht op de kronkelende Great Ocean Road, je ziet hier goed hoe de bochtige kustweg door het mooie landschap gaat. Tip: loop bij Teddy’s Lookout ook iets lager om bij een uitzichtpunt te komen waar je de zee ziet uitmonden in een baai en rivier.

De Sheoak Falls is een kleine waterval over zwarte gladde stenen dat vanaf de parkeerplaats te bereiken is na 15 minuten wandelen. Mount Defiance Lookout is nog een fraai uitzichtpunt in de buurt waar we een korte stop maken. De combinatie van de groene heuvelachtige kustlijn met helderblauw zeewater zorgt voor een mooie compositie.

Erskine Falls

Teddy's Lookout

Koala's spotten bij Kenneth River

De laatste bezienswaardigheid van onze eerste Great Ocean Road dag is bij Kenneth River. Dit is een regio die bekendstaat om de aanwezigheid van veel koala’s in de eucalyptus bomen. Er staat één boom vlakbij de populaire gelijknamige camping waar altijd wel een koala te vinden is. Deze boom wordt heel toeristisch met bordjes aangegeven en er staan groepjes toeristen omheen. Hier zagen we er inderdaad tussen de bladeren één koala verstopt zitten.

Beter zicht hebben we op een aantal opvallende rode vogels genaamd “King Parrot” die zich wel dichterbij laten zien. In plaats van met z’n allen rondom één boom naar één aangegeven koala te kijken, is het veel leuker om zelf in de buurt verder op zoek te gaan naar koala’s in bomen tijdens de Nature Walk. Ze zijn heel lastig om te spotten maar wij hebben er nog twee gezien waarvan Max er zelf eentje knap heeft gespot hoog in de boom!

Koala in boom bij Kenneth River
King Parrot vogel Kenneth River

Australische wildlife spotten vanuit de auto

We zien on the road vanuit de auto ook nog wat onverwachte wildlife. Zo zien we een vrouw die haar auto gestopt heeft langs de weg om een koala van de weg te begeleiden die wij in de tegenovergestelde richting tegemoet reden. Ook zien we twee kaketoes die heel slim een vuilnisbak in een woonwijk openmaken om er afval uit te halen. Toevallig zagen we een dag eerder op Instagram een filmpje waarop te zien was hoe slim die vogels zijn dat ze dit elkaar hebben aangeleerd waardoor het nu voor veel overlast zorgt in grote steden zoals Sydney en Melbourne. We waren getuigen en betrapten deze twee brutale vogels op heterdaad.

Apollo Bay

We vinden pas last-minute een accommodatie waar we kunnen slapen in Apollo Bay. Het stadje met 1.800 inwoners is oorspronkelijk een vissersdorpje. Het ligt aan een beschutte baai met een lang zandstrand langs een boulevard met veel horecagelegenheden en toeristenwinkels. Een gezellig plekje waar veel mensen verblijven na hun eerste dag over de Great Ocean Road.

Dag 2 Great Ocean Road: Great Otway National Park

De tweede dag van de Great Ocean Road start in Apollo Bay met het scoren van een penny coin en een kort bezoekje aan de lokale farmers market. Dat is elke derde zondag van de maand, toevallig net wanneer wij er zijn. Het is een pittoreske aangelegenheid waar het hele dorp voor is uitgelopen.

Hopetoun Falls

De tweede dag van de Great Ocean Road staat in het teken van het ontdekken van het zuidelijke schiereiland Great Otway National Park. Om watervallen diep verstopt in de jungle te bewonderen rijden we vandaag even van de kust af meer het binnenland in. De eerste stop is de 30 meter hoge Hopetoun Falls die met volle kracht neerstort in de Aire River in het Great Otway National Park. We bewonderen deze waterval vanaf het bovenste platform en dalen daarna zo'n 200 trappen af tussen de boomvarens over het pad dat naar de voet van de waterval leidt. Het platform staat niet dichtbij de waterval, maar je hebt er wel goed zicht op. Het typisch zo’n waterval die absoluut indrukwekkend is in een prachtige omgeving. Ondanks de overvloed aan watervallen die we deze reisperiode in Tasmanië en Great Ocean Road zien, blijft het genieten.

The Redwoods Otways & Triplet Falls

Op een steenworp afstand van de Hopetoun Falls bevindt zich een bos met Californische bomen genaamd “The Redwoods Otways”. Dit bos vol met sequoia bomen is in 1936 geplant om aan de toenemende houtvraag in de regio te voldoen. Dit experiment werkte, want de bomen doen het hier verrassend goed. Een apart gezicht van die lange kale dunne bomen midden in het regenwoud. We struinen hier wat rond en rijden verder naar de Triplet Falls. Om bij de Triplet Falls te komen moet je de laatste 3 km rijden over onverharde wegen. Hoewel de informatiebordjes aangeven dat het één uur wandelen is, lukt het eenvoudig om de luswandeling van 2 km dat bestaat uit een boardwalk in een half uur te voltooien. De Triplet Falls is wederom een waterval in een dichtbegroeid regenwoud.

We rijden naar ons verblijf waarbij we onderweg stoppen bij Castle Cove Lookout, het zoveelste uitzichtpunt over de oceaan. We zien tijdens het rijden een koala langs de weg lopen en een kangoeroe over de weg hupsen. We hadden vooraf niet verwacht dat we zoveel wildlife op en langs de wegen van de Great Ocean Road zouden tegenkomen.

Koala's in bomen op de camping

We overnachten niet toevallig op de camping met de slogan: ‘’Bimbi Park: camping under Koala’s’’. We verblijven in een zogeheten cabin zonder badkamer dus we moeten gebruikmaken van de douche- en wc-faciliteiten op de camping. Een klein offer, want we verblijven op deze camping omdat hier dus koala’s in de bomen zitten! We zijn een dag eerder bij Kenneth River inmiddels al geoefende koala spotters geworden en deze skills komen hier goed van pas.

Onze inzet wordt beloond, want we zien hier op het park maar liefst zes koala’s in de bomen waaronder zelfs een baby hangend bij de moeder! In de schemering zien we tussen 20:00 en 21:00 uur de koala’s actiever worden. Ze klimmen op takken en eten eucalyptus bladeren. Ook zitten hier op de camping allerlei schitterende vogels zoals de King Parrot en Crimson Rosella.

Dag 3 Great Ocean Road: Twaalf Apostelen en talloze kustuitzichten

Twaalf Apostelen

Het beste van de Great Ocean Road hebben we voor de derde en laatste volledige dag bewaard. We gaan vandaag namelijk de ruige kust bewonderen rondom de wereldberoemde Twaalf Apostelen! Met al haar talloze -door erosie gevormde onbewoonde kleine rotsige- eilanden vlak voor de kust, is dit een wereldberoemde bezienswaardigheid.

De Twaalf Apostelen staat als tweede uitzichtpunt op de planning, want eerst wacht ons de Gibson Steps. Het is een regenachtige ochtend met veel mist, maar precies op het moment dat we het strand van de Gibson Steps betreden begint de zon af en toe door te breken. De rest van de dag blijft het zwaar bewolkt, maar de krachtige zon schijnt zo hard door de bewolking heen dat dit geen invloed heeft op de uitzichten.

We rijden vanuit oostelijke richting naar het westen en stoppen bij alle prominente uitzichtpunten: Gibson Steps, Twaalf Apostelen, Loch Ard Gorge, London Bridge, The Grotto, Bay of Martyrs en Bay of Islands. De laatste twee lookouts doen we de volgende dag, omdat we slapen in een appartement in Petersborough. Overal kun je goed parkeren al kan het soms wel druk zijn bij de uitzichtpunten met wat minder parkeerplekken.

Gibson Steps

De Gibson Steps vormen een toegangspunt tot het strand aan de voet van twee hoge kalkstenen kliffen langs de Australische zuidkust, vlakbij de beroemde Twelve Apostles in Victoria. Via een steile trap kunnen bezoekers afdalen naar het strand en de imposante rotsformaties van dichtbij bewonderen. Het uitzicht vanaf de Gibson Steps biedt een indrukwekkend perspectief op zowel de ruige kliffen als de krachtige oceaangolven die tegen de kust beuken. Deze kalkstenen formaties zijn tot 70 meter hoog en heten ‘’Gog’’ en ‘’Magog’’, dit zijn Bijbelse en mythische vernoemen.

Strand Gibson Steps
Rotsformaties Gibson Steps

De getijden zijn bepalend of je het strand op kunt gaan. Wanneer wij het strand betreden is het eb dus het strand is goed toegankelijk. Het waterpeil stijgt gedurende ons verblijf op het strand binnen een half uur ontzettend snel waardoor we over het smalle gedeelte van het strand moesten rennen om geen natte voeten te krijgen. Mocht je het geluk hebben dat je het strand op kan dan moet je dit zeker doen. Vanaf beneden zie je hoe imposant deze rotsen in de zee pas echt zijn.

Gibson Steps

De Twaalf Apostelen

De Twaalf Apostelen zijn een beroemde groep kalkstenen rotsformaties langs de kust van Port Campbell. Deze majestueuze pilaren, ontstaan door miljoenen jaren van erosie door wind en golven, rijzen spectaculair op uit de Zuidelijke Oceaan. Ondanks hun naam zijn er momenteel nog slechts acht van deze twaalf rotsen over, omdat sommige in de loop der tijd zijn ingestort.

Twaalf Apostelen

Loch Ard Gorge

Gelegen op slechts drie minuten rijden ten westen van de machtige Twaalf Apostelen, is Loch Ard Gorge een schatkamer van natuurlijke schoonheid, kustwildernis en maritieme geschiedenis. Neem de tijd om over de paden te wandelen zodat je o.a. de uitzichtpunten ‘’The Razorback’’ en ‘’Tom and Eva Lookout’’ mee kan pakken. Je komt ogen te kort om alle blowholes, kalksteeneilandjes en torenhoge kliffen te bewonderen.

De smalle kloof bij Loch Ard Gorge herbergt een prachtige baai en een inham met helder, blauw water. Het wordt geflankeerd door twee geel gekalkte kliffen. Hoewel het eruitziet als een ansichtkaart, is Loch Ard niet alleen een mooi gezicht. In feite heeft het een interessante en kleurrijke geschiedenis die honderden jaren teruggaat.

In 1878 strandde een groot schip met de naam Loch Ard op het nabijgelegen Mutton Bird Island na een tumultueuze reis vanuit Engeland. Er werd gezegd dat het schip op een donkere en mistige dag de wateren van Port Campbell binnenkwam. Voordat ze het doorhadden, lag het schip in ondiep water, botste het tegen een rotsrif en liep het aan de grond bij Mutton Bird Island. Helaas overleefden slechts twee van de 54 passagiers het bootongeluk, waarvan er één de 19-jarige matroosleerling was genaamd Tom Pearce. De ander was het 19-jarige Iers meisje genaamd Eva Carmichael. Tom was de eerste die aanspoelde op het zandstrand, en hoorde een vrouw om hulp roepen in de buurt. Hij ging dapper het water in en redde Eva, waarbij de twee de lokale bevolking om hulp riepen. De twee werden al snel beroemd in Victoria en Tom werd verwelkomd als een held.

The Razorback

London Bridge

Vóór 1990 was London Bridge precies dat: een brug die de landboog met het vasteland verbond. De naam is afgeleid van de gelijknamige brug in de Engelse hoofdstad. London Bridge werd later echter bekend als London Arch. Dit alles kwam doordat de enorme zeeklif op 15 januari 1990 instortte , waarbij een deel van de brug in de zee viel. Een stuk land bleef achter in de oceaan. Het land werd echter niet alleen geïsoleerd, maar ook twee toeristen bleven op tragische wijze gestrand. Kelli Harrison en David Darrington waren op dat moment aan het genieten van de uitzichten toen ze plotseling werden afgesneden van het vasteland. Ze moesten uren wachten voordat ze door een helikopter gered konden worden.

London Bridge Great Ocean Road

The Grotto

De Grotto is in feite een sinkhole, waar de kalksteenrotsen afbrokkelen om de terugtrekkende kliflijn te ontmoeten. De Grotto is voor sommige bezoekers de meest betoverende van alle rotsformaties van de Great Ocean Road. Gedeeltelijk blaasgat, gedeeltelijk boog, gedeeltelijk grot, het biedt een vredige plek om te genieten van het uitzicht op zee en te genieten van de wonderlijke dingen die de natuur kan bewerkstelligen. Wees wel voorbereid op een lange selfie rij.

The Grotto Great Ocean Road

Wonderlijke mix van kliffen en rotsformaties in een klein gebied

Hoewel het veel kustuitzichtpunten zijn van kliffen verveelt het beeld geen moment. Alle locaties zijn net weer anders en hebben hun eigen kenmerken en verhalen. Zoals bijvoorbeeld Loch Ard Gorge en London Bridge. En dat allemaal op nog geen 30 kilometer van elkaar vandaan. Het is wonderlijk hoeveel mooie uitzichten je binnen een half uur rijden kunt zien. De Australische zuidkust strekt zich uit over duizenden kilometers, maar nergens hebben de oceaanwind en golven zoveel indrukwekkende sporen achtergelaten als in dit kleine gebied.

Kliffen Great Ocean Road

Opvallend is het verschil tussen de enorme drukte bij de Twaalf Apostelen en de relatieve stilte bij andere uitzichtpunten. Natuurlijk hebben de Twaalf Apostelen iets extra speciaals vanwege de hoeveelheid kleine geërodeerde rotsformaties die je in één beeld kan bekijken. Toch blijft het altijd een beetje bijzonder om te zien dat hier het massatoerisme losbarst terwijl andere uitzichtpunten iets verderop bijna net zo indrukwekkend zijn en nog geen 10% van de bezoekers trekt. Hoe dan ook, de Twaalf Apostelen zijn uitgegroeid tot het icoon van Great Ocean Road en behoort tot de absolute highlights van Australië. Zonder dat we tekort willen doen aan de schoonheid van deze plek vinden we het een beetje overtrokken vergeleken met de andere uitzichtpunten die qua schoonheid dichterbij elkaar staan dan we van tevoren hadden verwacht.

Wat ons ook verrast, is het aantal stappen dat we zetten op deze laatste dag. Hoeveel stappen zet je immers op een dag met enkel uitzichtpunten? Wij kwamen uit op 13.000 stappen. Dit komt mede doordat sommige stops meerdere uitzichtpunten op dezelfde locatie biedt. Zo lopen we honderden meters bij Loch Ard Gorge naar de schitterende uitkijkpunten: The Razorback, Tom & Eva Lookout, Thunder Cave en Broken Head.

Terugreis Great Ocean Road: Petersborough – Melbourne

We pakken met de Bay of Martyrs en Bay of Islands de laatste twee uitzichtpunten van de Great Ocean Road nog snel even mee voordat we terugrijden naar Melbourne.

Bay of Martyrs

De meeste mensen gaan naar de Bay of Martyrs om te genieten van het spectaculaire uitzicht, dat bestaat uit weelderige kliffen, uitgestrekte stranden en sprankelend water. Volgens de verhalen is deze prachtige plek ook het decor geweest van duistere gebeurtenissen in de geschiedenis. Volgens verhalen die generaties overspannen, hebben Europeanen hier een grote groep Karrae-Wurrong Aboriginal mannen vermoord. Ze deden dit door ze van de kliffen te jagen, terwijl de vrouwen en kinderen vermoedelijk werden vermoord in een moeras dat vlakbij ligt. Vandaar de naam ‘’martelarenbaai’’.

Er zijn echter veel tegenstrijdige verhalen en geen geschreven bewijs van wat er is gebeurd. Het enige dat bekend is, is dat de populatie Aboriginals daalde van een paar duizend naar bijna nul. Sommige theorieën geloven dat dit werd veroorzaakt door massamigratie, maar de lokale folklore heeft andere ideeën.

Bay of Islands

Hier is het genieten van een landschap vol steile kliffen en bijzondere rotspartijen, maar ook van uitgestrekte heidevelden vol kleurrijke wilde bloemen.

Hiermee is onze gedenkwaardige Great Ocean Road ten einde gekomen en rijden we in drie uur via de kortste weg door het binnenland terug naar Melbourne. We moeten de huurauto van Alpha om 15:00 uur inleveren en vliegen daarna van Melbourne naar Auckland.

De Great Ocean Road verlengen?

We hadden voorafgaand ook nog de optie om de Great Ocean Road westwaarts te verlengen als we tijd over zouden houden, maar doordat we besloten hadden om een volledige dag te besteden aan Cape Otway Park (dag 2) komen we nu precies goed uit met de tijd en was de verlenging naar Warrambool niet van toepassing. Zo zijn we niet tot het officiële einde van de Great Ocean Road gereden, maar wel tot en met de laatste bezienswaardigheid die als einde wordt gezien van deze populaire roadtrip.

We zien dat er bussen rijden die georganiseerd 1-daagse tochten bieden voor de Great Ocean Road. Hiermee zie je de belangrijkste highlights, maar dit vinden wij zonde omdat je toch veel mist. Je kunt meer uit deze roadtrip halen dan alleen die paar fraaie uitzichten. Zo zijn er veel schitterende watervallen in het regenwoud te bewonderen en kun je ook volop wildlife spotten. Vooral koala’s zijn veel geziene bewoners in dit gedeelte van Victoria.

Conclusie Great Ocean Road

Dat de Great Ocean Road een bijzondere roadtrip is met veel geweldige kustuitzichten is algemeen bekend. Toch blijft het met dit soort wereldberoemde highlights altijd spannend of aan al die hoge verwachtingen voldaan kunnen worden. En we kunnen stellen dat die 100% waargemaakt zijn. Niet alleen de iconische Twaalf Apostelen, maar juist de hoeveelheid en diversiteit van adembenemende kliffen en rotsformaties in zo’n klein kustgebied maken van de Great Ocean Road een overweldigende ervaring. Tel daarbij spectaculaire watervallen, dichtbegroeid regenwoud en koala’s in eucalyptusbomen en je weet waarom je meerdere dagen moet uittrekken voor de Great Ocean Road.

5 sterren

✅ Veel wildlife langs de kust en soms ook langs en zelfs op de wegen! Nergens in Australië hebben we zoveel wilde koala’s gezien als langs de Great Ocean Road.

✅ Je raakt overdonderd van alle schitterende kustuitzichten die de Great Ocean te bieden heeft zonder dat het te veel van hetzelfde is. De variatie aan kliffen en rotsformaties is wonderbaarlijk!

✅ Verder van de kust af vind je in het Great Otway Park regenwoud en prachtige watervallen.

✅ Met de Twaalf Apostelen kun je na de Great Ocean Road een wereldberoemd Australisch icoon van je bucketlist afstrepen.

⁠⁠⁠⁠ Het is een toeristische route die op sommige plekken druk kan zijn. Hierdoor kunnen bepaalde accommodaties schaars raken als je last-minute boekt.

Tip: verblijf één nacht op de Bimbi Park camping om koala’s in de bomen te spotten. Een unieke locatie waar je kunt slapen onder de koala’s.